Zwyczaje wielkanocne

Kolędowanie to nie tylko bożonarodzeniowa tradycja. Wielkanoc też obfitowała w wiele podobnych zabaw. Mogli się o tym przekonać uczniowie Publicznej Szkoly Podstawowej im. Władysława Jagiełły w Zwoleniu, którzy w miejscowym domu kultury poznawali zwyczaje, związane z okresem wielkanocnym.

W zajęciach, prowadzonych przez członków Zespołu Folklorystycznego „Gotardowie”, wzięło udział około 200 dzieci z klas 0 – IV. „Były to na pewno ciekawe lekcje, ponieważ kierownikiem zespołu jest Joanna Tęcza, uznawana za prawdziwą skarbnicę wiedzy o zwyczajach i obrzędach” – mówi dyrektor Domu Kultury w Zwoleniu Anna Wieczerzyńska.

Dzieci mogły się dowiedzieć m.in.: jakie znaczenie ma baranek, woda święcona, palma i święcenie wielkanocnych pokarmów, a także na czym polega zwyczaj „chodzenia z gaikiem”. Zgodnie z tradycją po „dyngusie” w wielkanocny poniedziałek, na dwukołowym wózku wożono koguta zwanego kurkiem. Był on symbolem sił witalnych i urodzaju oraz miał zapewnić zdrowie i pomyślność.

Dzieci mogły się dowiedzieć m.in.: jakie znaczenie ma baranek, woda święcona, palma i święcenie wielkanocnych pokarmów, a także na czym polega zwyczaj „chodzenia z gaikiem”. Zgodnie z tradycją po „dyngusie” w wielkanocny poniedziałek, na dwukołowym wózku wożono koguta zwanego kurkiem. Był on symbolem sił witalnych i urodzaju oraz miał zapewnić zdrowie i pomyślność.

Joanna Tęcza uczyła też sztuki pisania pisanek i wyjaśniała uczniom co oznacza „środopoście” zwane także przebijaniem postu czy półpościem, które wywodzi się z tradycji chrześcijańskiej. Środek Wielkiego Postu był czasem zabaw, młodzieżowych żartów i odpustu od postnych umartwień.

Większość uczniów nie ukrywała, że o wielu zwyczajach dowiedziała się po raz pierwszy.
IAS

Skip to content